انحصارطلبی مایکروسافت

 

 

 

 

 

 

رقیبان مایکروسافت مدعی شده‌اند، سیستم عامل ویندوز ویستا بر اساس تقویت انحصارطلبی مایکروسافت در اینترنت طراحی شده است.

رقیبان شرکت مایکروسافت شکایت خود را از مایکروسافت به اتحادیه اروپا دوباره مطرح کردند. آن‌ها از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که در برابر آن چه آن‌ را «روش غیرقانونی» نامیده‌اند، مقاومت کند. آن‌ها مدعی هستند که سیستم عامل جدید ویستای شرکت مایکروسافت در واقع تلاشی است برای حفظ و توسعه انحصارطلبی این شرکت در عرصه اینترنت و وب است.

آن‌ها از اتحادیه اروپا خواستند یک تصمیم جدی در اولین زمان ممکن در مورد شکایت آن‌ها که در ماه فوریه به اتحادیه اروپا تسلیم کرده‌اند، اتخاذ کند. در این دادخواست رقیبان، مایکروسافت را به سو‌استفاده از نفوذ سیستم عامل خود در جهت حفظ انحصار طلبی و همچنین گسترش آن در همه زمینه‌ها و به ویژه وب و اینترنت متهم کرده‌اند.

مایکروسافت به تازگی در مورد این اتهامات توضیحات شفاف و روشنی ارایه نداده است و به جز دفاعی که در اتحادیه اروپا از سیستم عامل خود کرده است، تا کنون دفاع و توضیح جدیدی به رقیبان خود نداده است. مایکروسافت ادعا کرده است که رقیبان آن شرکت مانند کمپانی IBM و سایر رقبا به طور دایم سعی می‌کنند که از طریق شکایت و دادخواست‌های گوناگون کیفیت محصولات مایکروسافت را زیر سوال بوده و مزایای آن‌ها را نفی کنند.

شرکت ECIS مدعی است که زبان تحت وب XAML شرکت مایکروسافت که قرار است شرکت مایکروسافت آن‌را به زودی جایگزین زبان تحت وب HTML نماید طوری طراحی شده است که مبتنی بر سیستم عامل ویندوز باشد.

ECIS می‌گوید: مایکروسافت همان شیوه و روشی را ارایه می‌دهد که سه سال پیش توسط اتحادیه اروپا غیر قانونی مطرح شد. آن‌ها هم‌ اکنون این شیوه را از طریق سیستم عامل جدید خود یعنی سیستم عامل ویستا پیگیری می‌کنند.

Thomas Vinje وکیل و سخن گوی شرکت ECIS می‌گوید: مایکروسافت به شدت تلاش می‌کند که استانداردهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز خود را گسترش داده و آن را جایگزین استانداردهای کنونی کند.

او می‌گوید: نتیجه چنین شیوه‌ای حق انتخاب را از مشتریان خواهد گرفت. سال‌ها منتظر مانده‌ایم که شرکت مایکروسافت شیوه و روش خود را تغییر داده و اشکال زدایی کند و روش قانونی در پیش گیرد. ولی آن شرکت به دلیل ارایه سیستم عامل ویندوز که در انحصار خود دارد استفاده کرده و سایر محصولات را با قیمت بالا ارایه می‌دهد.

شاکیان اصلی شرکت مایکروسافت در این دادخواست ECIS، IBM، نوکیا، Sun Microsystems، RealNetworks و Oracle هستند. در میان این شاکیان شرکت‌های نرم‌افزاری کوچک‌تری مانند شرکت اپرا، ASA، سیستم‌ عامل‌های لینوکس و یونیکس، Red Hat و Linspire نیز وجود دارند.

شکایتی که در فوریه سال 2006 از مایکروسافت مطرح شد سوء استفاده از انحصار طلبی آن شرکت در بخش‌ها و قسمت‌هایی بود که قوانین کپی‌رایت اتحادیه اروپا آن بخش‌ها را پوشش نمی‌داد. در این دادگاه مایکروسافت به سوء استفاده از قدرت انحصاری خود در زمینه سیستم عامل ویندوز به منظور گسترش نرم‌افزارهای صوتی و رسانه‌ای و مسدود کردن فعالیت سایر رقیبان در این عرصه محکوم شد.
در این دادخواست، دادگاه مایکروسافت را موظف به ارایه کدهای سیستم عامل ویندوز به رقبا کرد تا آن‌ها بتوانند بر اساس این کدها نرم‌افزارهای مبتنی بر ویندوز را بدون هیچ مشکلی ارایه دهند.

بررسی‌های صورت گرفته در ماه جولای گذشته نشان داد که این شرکت از ارایه کامل و درست کدها به رقیبان همچنان سر باز می‌زند.

این عدم همکاری با سایر رقبا همچنان در نسخه‌های جدید ویندوز شامل ویندوز ویستا وجود دارد.
مایکروسافت در حال تلاش برای تجدید نظر در حکم صادره است. این شرکت منتظر قانون جدیدی است که بر پایه آن دادگاه بدوی اتحادیه اروپا رای صادر شده در خصوص ارایه کدهای ویندوز به سایر شرکت‌ها را لغو کند.

مایکروسافت با احساس ترس از واکنش اتحادیه اروپا در ماه اکتبر اعلام کرد که در خدمات جست‌وجوی ویندوز ویستا و سیستم امنیتی آن تغییراتی را انجام داده است و به دنبال استانداردهای بین‌المللی از سازمان مربوط برای فرمت جدید فایل‌های PDF خود است.

به هر حال اتحادیه اروپا حساسیت زیادی در مورد سوء استفاده مایکروسافت از انحصار خود در عرصه سیستم‌ عامل ویستا نشان می‌دهد و عملکرد کلیه بخش‌های این سیستم عامل را با قوانین ضد انحصار طلبی مطابقت خواهد داد. در این زمینه سایر شرکت‌های فناوری اطلاعات هم این اتحادیه را کمک خواهند کرد.

منبع: CNetNewas
مترجم: پارس آنلاین

نظرات 11 + ارسال نظر
moochi پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 19:34

این مایکروسافت کارش درسته...

شیطونک پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 20:15 http://sheytonak_ouch.persianblog.com

ماکروسافت اگه همین طور ادامه بده یه جورایی کار ما هم سخت می شه!
و خانه های دیجیتالی که انتظارش می رفت هم تا یه مدت فاتحه اش خوانده است!
مرسی داداچی از خبر!

پویا صراف زاده پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 20:54 http://itopiau1385.tk

سلام. زانیار جان گل گفتی. من چند خبر در مورد مایکروسافت خوندم که به این نتیجه رسیدم. خیلی خوشحال شدم که این خبر رو گفتی. من باید به بیلی یه زنگی بزنم!!!! خیلی عوض شده!!
خداحافظ.

الهام پنج‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 21:19

بابا ایول ...این ماکروسافت عجب آشوبی کرده....حالا باید ببینیم حرف کی به کرسی میشینه.....
خبره خیلی پر انرژی و جالبی بود.....ممنون

جامد جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:01

خوب اینطور که به نظر می آد microsoft خیلی ضعیف شده است !!!
چون همیشه یک شرکت قدرتمند با سایر رقیبانش همکاری های لازم را می کند ولی وقتی که یک شرکت آن سود مورد نظرش را از بازار نتواند ببرد مجبور به انجام چنین فعالیت هایی میشود > >> اطمینان داشته باشید تا کم سو شدن عظمت MICROSOFT چند صباحی بیش باقی نمانده است !!!

پریسا جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:50

ایول به این خبر....چه میکنه این ماکروسافت!!....خیلی جالب بود....
دستت درد نکنه داداچ زانیار....

xmanx جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 17:30 http://mohsenpn.mihanblog.com

البته طبق آخرین خبری که دارم ماکروسافت مجبور شد هسته ویستا را در اختیار مکافی و سیمانتک قرار بده ...
ولی به هر حال این از مشکلات تجارت آزاد و اقتصاد بازه ...
مرسی داداش زانیار خیلی خبر با حالی بود ...
موفق باشید ...

آقا محسن جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 18:55 http://mohsenpn.mihanblog.com

خب دیگه ... هر کی کم میاره میره تو این وادی ها ...

البته غیر از گوگل ...

مرسی زانیار جان ...

Joliet شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 21:47 http://princesses-parand.mihanblog.com

مثل اینکه مایکروسافت هم از تریپ مونوپلی خوشش اومده...
پیچیده بازی در میاره...
جالب بود...دستتون درد نکنه...!!!

احسان... یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 07:54 http://ITPU.Mihanblog.com

با اینکه مایکروسافت از نظر خدمات شرکت شناخته شده ایست....اما داره کم کم شوره همه چی رو در می آره .....!!!
بهر حال زمان آن فرا رسیده که که شرکت های دیگر هم محصولات خودشون رو معرفی کنن....مثل شرکت apple یا IBM و...
زانیار جان....خیلی مطلب جالبی بود....ممنون از زحماتت...

سارا چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 16:37

ای ول اقا زانیار بابا بیل گیتس......حال کردم واقعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد